Теорія соціального навчання та наркоманія

Теорія соціального навчання та наркоманія

Класичний умовний рефлекс і оперантне научіння описують процес навчання людини з її особистого досвіду. Тим не менш, люди також здатні вчитися спостерігаючи за іншими. Це називається соціальним навчанням.

Соціальне навчання – найпоширеніший спосіб навчання людини. Таким чином, воно може надавати важливий вплив на процес одужання від наркоманії.

Соціальні взаємодії, які впливають на людину, відносяться до взаємодій з людьми, які мали значення для людини, коли вона підростала. До групи цих людей входять батьки та інші члени родини. Сюди також можуть входити сусіди чи вчителі. Бувають випадки, коли діти спостерігають, як їхні батьки розслабляються за допомогою гри в карти, або справляються зі стресом, викуривши сигарету марихуани, або дитина спостерігає, як її батьки спілкуються з іншими людьми тільки під дією алкоголю. Якщо дитина спостерігає речі такого роду, тоді вона буде схильною бажати самостійно спробувати таку ж поведінку. Саме через те, що діти запам’ятовують, спостерігаючи як азартні ігри, наркотичні речовини та алкоголь призводять до позитивного результату. Через відсутність інших здорових прикладів, їм буде здаватися, що це достатньо непоганий спосіб розслабитися та відпочити, повеселитися та зменшити стрес. За нездорову поведінку наших дітей ми повинні бути «вдячні» саме соціальному навчанню.

Людина – істота, яка максимально прагне до соціальної взаємодії.

Тому важливо враховувати «добровільно-примусовий» характер багатьох залежностей. Багато видів наркоманії включають в себе співпрацю і взаємодію з іншими людьми. Інші види залежності включають в себе приємний соціальний дискурс і таку ж взаємодію. Наприклад, героїнові наркомани часто допомагають один одному добути та вжити наркотик. Алкоголь часто і густо стає центром розважальних заходів. А казино прагнуть зберегти захоплюючу суспільну атмосферу.

З розвитком наркоманії, залежній людині стає все складніше взаємодіяти зі здоровим оточенням. Це відбувається тому, що з плином часу сім’я і друзі починають віддалятися від наркомана. У той же час, наркоман витрачає все більше і більше часу на свою залежність. Поступово, коло спілкування наркомана замінюється абсолютно іншими людьми, які так чи інакше пов’язані з його нездоровою звичкою. Повністю позбутися залежності не попрощавшись з нездоровим оточенням, і не змінивши його на нове, практично неможливо.

Це одна з причин, чому психотерапевтичні групи та групи підтримки такі важливі в процесі лікування наркоманії. Такі групи (наприклад, Анонімні Алкоголіки) негайно надають джерело здорової людської підтримки. Вони стали з’являтися ще в 16 столітті. Час, проведений з іншими людьми, які переживають таку ж проблему, допомагає знизити стрес від тиску з боку оточуючих, а також допомагає запобігти бажанню повернутися в коло спілкування, пов’язане із залежністю. З точки зору соціального навчання, групи підтримки дають можливість спостерігати і взаємодіяти зі здоровими людьми.

У Медичному центрі Василенко теорія соціального навчання застосовується при складанні плану лікування від наркоманії та алкоголізму, який зазвичай будується на таких пунктах:

  1. Розробити і знайти нове здорове коло спілкування.
  2. Спостерігати і приймати здорові навички подолання проблем у цього нового кола спілкування.
  3. Навчиться навичкам відмови від тиску з боку колишнього нездорового оточення. Подібні навички відмови дуже важливі, тому що залежні люди на лікуванні не можуть стовідсотково ізолюватися від всіх колишніх контактів, особливо на перших порах лікування.